23 mars 2013

Veterinären fick ett subakut Tusse-besök

I morse när jag vaknade så var jag nära på att sjukskriva mig, inte för att jag själv var sjuk utan för att min lilla Tuss verkade så hängig och inte alls sig lik. Han hade sovit i sängen med oss hela natten (ovanligt) och han låg kvar när jag klev upp (ovanligt) och inte heller kom han när jag skramlade med maten (ovanligt). När jag klappade honom för att pigga upp honom började han spinna, men efter en kort stund så började han hosta/hulka/kippa efter andan. Mammahjärtat höll på att gå i tusenbitar utav oro, men tvingade Mattias att hålla koll...

Härefter hade jag hälsocheck ca en gång i timmen, och Tusse piggade på sig, men det var ju den där känslan av att någonting stämmer inte men jag kan inte sätta fingret på vad. Så jag ringde till veterinären och de tyckte ändå att vi skulle komma in för undersökning. Sagt och gjort.

Tusse "grät" lika mycket nu på vägen dit som han gjorde förra gången, men när han blev undersökt så var han den absolut snällaste katten i hela världen!!!

Hälsoproblem:
1. Hosta (hängig, kändes varm)
2. Oklart när han hade avföring senast (kändes liite spänd i buken)
3. Växande "fettknöl" på vänster sida (vuxit sedan en incident med hans sele för en vecka sedan)

Tusse blev ORDENTLIGT undersökt. Veterinären klämde och kände och lyssnade och tittade och röntgade thorax och buk och thorax igen och Tusse var SÅ DUKTIG!!! Han streta emot litegrann, men fann sig snart vid att exempelvis ligga stilla på rygg en liiiten stund för att vi skulle kunna ta rtg-bild. Inte ens när vi tog tempen på honom så protesterade han ❤

Det ENDA felet vi hittade var fettknölen som visade sig vara ett serom (ansamling av vätska under huden) som kommer att spricka och dränera sig vilken dag som helst. För detta fick vi utskrivet lite smärtstillande och antiinflammatoriskt. Sedan hade han lite snabb andning, men vetten kunde varken höra eller se något konstigt på röntgen.

Så nu är det vila och medicin i fem dagar, sedan får vi se vad som händer! :)

Och det blev inte alltför dyrt heller :) och jag hade ju som ställt in mig på det värsta både gäller kostnad, diagnos och prognos :(


Min lilla Tuss-puss❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers