3 oktober 2009

Chinchillauppfödare? Nej, det lutar inte åt det hållet... :(

Jahapp... idag kom domen...
Min älskade lilla brunis Cookie kommer inte att vara en del av min avelsgrupp :( Jag skiver detta för min egen skull inte för att hänga ut någon annan... Förra veckan upptäckte man att Cookies helbror utvecklat tandfel. Tandfel hos chinchillor kan bero på flera saker, dels kan det vara ärftligt... och då har chinchillakunniga personer diskuterat och kommit fram till att dt är alldeles för riskabelt att avla på Cookie iochmed att hon är helsyster till den drabbade chinchillan, även fast hon inte visar några symtom så vill man inte chansa på att sprida den linjen vidare... Cookie sitter just nu tillsammans med Bless och är eventuellt dräktig... och jag går och hoppas på TVÅ saker:
  1. OM Cookie är dråktig så önskar jag att det blir en tjej, så att de kan hålla varandra sällskap resten av livet.
  2. Att Cookie är steril och att ajg därför inte behöver oroa mig för att linjen skall föras vidare av misstag.
Jag är ganska upprörd över detta nu, men jag vill samtidigt inte bidra till att sjuka linjer förs vidare... Sålänge Cookie är frisk, så är jag lycklig... MEN detta innebär ju att jag måste börja fundera på om jag verkligen ska avla, registrera mig som uppfödare och satsa på chillorna... eller om jag ska avla för min egen skull... någon enstaka kull om året och annars bara ha chillorna för sällskap.... just nu lutar det åt det senare.... annars om jag ska satsa så kan jag nog inte behålla Cookie... :(

Jag har lite planer på att övertala min far om att Jossi ska få ta Cookie och eventuella ungar och ha hemma i Knutby.. det är ju faktiskt hennes chilla också... och om det inte skulle funka så får hon komma tillbaka till mig.... Annars har jag en annan tjej i åtanke...

Så that's that... nu väntar jag bara på att föreningen ska gå ut med riktlinjerna så att det inte blir så skambelagt...

Nu ska jag gå och gosa med chinsen lite.... mina små älsklingar!! <3

2 kommentarer:

  1. Hej, Ullis här! ;)
    Visst är det jobbigt när det kommer sånna bakslag, har haft en del på kaninerna... Men man får inte ge upp! Bara att kämpa vidare. Hoppas att allt är bra med dig annars.
    Kramar Ullis i skogen ;)

    SvaraRadera
  2. Ja.. och det blev en extra stor motgång när jag redan har 6 chillor av 11 som är odugliga för avel... nu har jag en till liksom... och jag kan ju inte ha hur många som helst... :S

    Men man får kämpa vidare... har börjat se mig om efter en ny avelshona

    SvaraRadera

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers