2 januari 2011

Inte utan min dotter...

Filmen handlar om en amerikansk kvinna som är gift med en iransk man, tillsammans har de en femårig dotter. Mannen är läkare, utbildad i USA. Han lyckas övertala sin hustru (som är livrädd för Iran) att åka dit och träffa hans familj, som han inte har träffat på 10 år. De ska alltså bara åka dit på semester i två veckor, men under dessa två veckor förändras mannen och vägrar låta sin hustru och dotter återvända till USA.

När kvinnan gifte sig med den iranske mannen blev hon automatiskt iransk medborgare. Om kvinnan vill åka hem till USA så måste hon ha mannens tillstånd, om hon vill skilja sig får mannen automatiskt vårdnaden om barnet, om hon försöker rymma med barnet riskerar hon att bli avrättad.

Alltså jag är så förbenat arg att tårarna bara forsar ned för kinderna! Visserligen är denna film från 1991 dvs 20 år sedan, men det hjälps inte! Samma orättvisor finns fortfarande kvar i vissa länder! Det gör mig så himla arg och ledsen... jag vet inte mer vad jag ska säga... jag saknar ord... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers