16 oktober 2011

Den årliga vargdebatten

Skrev i förra inlägget att nu var hösten här och det var dags för den årliga vargdebatten, men insåg när jag gick igenom min blogg att det var i januari som det senast var på tapeten... Detta inlägg skrev jag då... HÄR


Ska vargarna skjutas eller inte?  Jag säger NEJ!

Mina argument kanske inte är 100% vattentäta, men det är vad jag tycker och det står jag för... och självklart som i alla frågor finns det dom som tycker annorlunda och blir sura för att alla inte tycker lika... och om ni tycker att mina argument är korkade och att det isf gör mig korkad, så varsågod... be my guest! Jag bryr mig helt ärligt inte!


För det första så tycker jag att det är jättesynd om de bönder vars får råkat ut för vargattacker... eller egentligen är det kanske mer synd om fåren?? MEN jag tycker att allt man håller kärt är man rädd om, dvs man hägnar in ordentligt med mark för sina får, på ett sätt som gör att vargarna för svårare att ta sig in... exempelvis viltstängsel!?!? JA, det är en mastig utgift och NEJ man kanske inte går med vinst det året, MEN det är en investering och vill man ha sina får i fred är det kanske en investering man måste göra...för att på långsikt få behålla sina får... Vargar och får är faktiskt lite lika när det gäller att ta sig ur inhägnader, för det är nämligen så att när de väl tagit sig ur dem en gång, så är det nästan omöjligt att få den att hålla sig inne i inhägnaden...  


Och nej, jag kanske inte har samma erfarenheter när det gäller vargattacker som vissa andra kanske har, men detta gör mig inte mindre lämplig att uttala mig i frågan... bara för att jag inte kommer från ett vargtätt område så ska jag inte uttala mig eller? Om vargen gav sig på mina djur? Skulle inte jag då vilja skjuta den då? Jo, kanske... men det skulle inte ge mig mitt husdjur tillbaka... Som jag sa till en vän på FB... Min kisse Amelia skadades av en strykarkatt förra året... visst har jag uttryckt att jag velat skjuta den, men det skulle aldrig falla mig in att göra det... för när den stykarkatten är borta så ges utrymme för nästa strykarkatt...så jag fick snällt betala 5000kr för veterinärvård mitt i natten... Alltså, man kan inte eliminera problemet även om det känns som "the easy way out"... Skjuter du en varg, så kommer snart en ny... skjuter du den så kommer nästa och då kan vi väl lika gärna utrota alla vargar på en gång!? Inte helt rimligt va?

Och förresten, vilken anledning tror ni ligger till grund för att vargarna börjat attackera tamboskap? En rimlig anledning kan vara att folk går man ur huse för att skjuta rådjur och älg = vargarnas huvudföda... skjuter man så mycket vilt att det blir brist på föda för vargarna och att de därför ger sig på mer lättillgängliga byten som får och lamm? 
Nej, om jag vore varg så skulle jag ligga lågt ett tag tills de skjutglada människorna gått hem... 



over and out... 




Hittade btw en bra sida att läsa på för den som är intresserad: Länsstyrelsen Dalarna

2 kommentarer:

Sidvisningar förra veckan

Daisypath Anniversary tickers PitaPata Cat tickers PitaPata Cat tickers